Projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros 3. martā 8. - 12. klašu skolēni klausījās koncertlekciju “Atmodas dziesmas”.
Koncertlekcijas laikā skolēniem tika pastāstīts, kāds bija Latvijas ceļš uz neatkarību, skanēja populārākās atmodas laika dziesmas, koncertstāstu papildināja video materiāli.
Koncertlekciju vadīja dziedātājs Mikus Abaroniņš kopā ar multiinstrumentālisti Artu Abaroniņu.
Skolēnu atsauksmes.
“Man šis koncerts ļoti patika, jo tas bija ļoti muzikāls un patriotisks. Mani aizkustināja brīdis, kad visa Baltija sadevās rokās un stāvēja ļoti lielā un garā rindā cauri visai Baltijai. Es nezināju, ka par spīti tam, ka tajā laikā bija ļoti grūti apstākļi, tas tik un tā bija muzikāls laiks. (Adrians)
“Šodien, klausoties koncertlekciju par Latvijas neatkarību, mani pārņēma dažādas domas. Par to, cik tomēr drosmīgi ir latvieši. Man patika tas, ka koncertā mākslinieki gan pastāstīja par pašiem notikumiem, gan arī nospēlēja dziesmas, kas bija saistītas ar konkrēto notikumu. Gribu piebilst, ka, pēc manām domām, tas, ka viņi dziesmas spēlēja paši tā vietā, lai vienkārši atskaņotu, bija ļoti labi un svarīgi, jo arī tas parāda patriotismu. Es uzskatu, ka šāda veida koncertlekcijas ir interesantas un labprāt skatītos tādas vēl. (Simona)
“Es uzskatu, ka šo koncertu bija vērts noskatīties, es uzzināju daudz vairāk nekā es zināju līdz šim par laikiem, kas bija, kas notika agrāk. Tas viss, ko mēs redzējām, pierāda, ka tie laiki bija ļoti svarīgi. Es apbrīnoju Daini Īvānu, kurš uzsāka protestu, lai nebūvētu pie Daugavpils vēl vienu hidroelektrostaciju, kas nodarītu milzīgu postu (applūdinātu ciematus un iznīcinātu daudzus Daugavpils lokus), kā arī viņš paziņoja visiem no radio stacijas, ka jāaizstāv mūsu zeme. Mums jābūt pateicīgiem par to, kas mums ir, un nevajag padoties. Vajag aizstāvēt, cīnīties par Brīvību, kā cilvēki darīja agrāk!“ (Emīlija)
“Man koncertlekcija likās ļoti interesanta un izzinoša. Man patika , ka mākslinieki pievērsa skatītāju uzmanību tam, ka kultūra bijusi svarīga vienmēr, neskatoties un problēmām sabiedrībā. Daudz ko jaunu uzzināju arī no vēstures viedokļa , un šādi vēsturi mācīties ir ļoti aizraujoši. Mākslinieki izpildīja dziesmas ļoti skaisti un profesionāli, man pašai radās vēlme dziedāt dziesmas līdzi.” (Sintija)
“Es domāju, ka visas minētās dziesmas koncertlekcijā ir patiešām emociju bagātas. Es uzskatu, ka visi tā laika mākslinieki, mūziķi bija ļoti drosmīgi un spēcīgi. Man šķiet, ka grupas "Pērkons" ierobežojums nebija taisnīgs, spriežot pēc tā, ka viņi neierosināja jauniešiem iet demolēt un veikt citas vandālistiskas darbības, bet gan tikai izklaidēt un prezentēt savu mūziku.” (Tomass)
“Man izrāde patika. Manuprāt, tas ir labs veids, kā labāk izzināt Latvijas vēsturi un tā laika mūziku.Bija interesanti uzzināt, kāda bija mūzika tajā laikā. Es domāju, ka intereresantākā daļa bija tad, kad stāstīja par Baltijas ceļu, jo es par to daudz ko nezināju. Kopumā man tādas koncertlekcijas patīk, un es neatteiktos vēl no tādam.” (Kristofers)
“ Es uzskatu, ka atmodas laikā cilvēki bija vienoti, saliedēti un patriotiski. Varētu būt, ka grūti brīži atkal varētu mūs apvienot. Man šķiet, ka barikādes padarīja visu labsirdīgākus, dāsnākus vienam pret otru. Es jūtu, ka mūsdienās šīs īpašības jau cilvēkos trūkst. Es šaubos, ka mēs spētu visu izjust tik stipri, ko vecāki pārdzīvoja. Vai nebūtu labāk, ja vairāk mums rādītu un stāstītu par cilvēku pārdzīvotiem un izdzīvotiem laika posmiem? Gribu piebilst, ka redzētā patriotisma un vienotības trūkst vienaudžos. Tas pierāda, ka mūsu vēstures un citu priekšmetu izzināšanu atņem mūsdienīgie gadžeti. Es ar to gribētu teikt, ka katrs ir par sevi un laika trūkst it visam reālajam. Manuprāt, galvenā problēma ir tā, ka neesam izdzīvojuši, to, ko mūsu vecāki un vecvecāki.
Skolotāj, milzīgs paldies par video – īss, kodolīgs, labi saprotams un uztverams. Tas deva ieskatu pagātnē, kā arī uzzināju daudz jauna – par OMON (mammas pārdzīvoto Vecmīlgrāvī); kā mamma gaidīja opi mājās, jo viņš arī cīnījās par to, lai Latvija būtu neatkarīga valsts; izrādās, ka Eduards Rozenštrauhs, bija opja (kad opis bija mazs, dzīvoja Biķerniekos) kaimiņš un regulārs viesis viņu mājās, tā ka viņi bija pirmie, kas klausījās autora dziesmas. Kā mamma teica:”Video uzvandīja daudz atmiņu un emociju, bet ļoti trūka orģinālo autoru izpildījums.” (Rihards)
“Šī koncertlekcija bija interesanta. Ļoti daudzi vēsturiski fakti bija dzirdēti, bet, noklausoties līdz galam, es sapratu, kā cilvēki cīnījās par valsts brīvību. Es saprotu, ka cilvēku vienotība cīņā par savu valsti ir spēks. Lepojos par savu valsti.” /Ēriks/
“Daudz ko jaunu uzzināju, sadzirdēju, redzēju par Latvijas vēsturi. Skanēja dziesmas par brīvību, kas valstī bija jāizcīna. Lai cilvēki sadzirdētu cits citu, viņi dziedāja.Videoklipā labi bija jūtama atmodas atmosfēra, vēsturiskais laiks.“ /Ralfs/
“Man patika, kā tika izskaidrots gadu gaitā izlolotais sapnis par Latvijas brīvību. Es apzinos, ka tas, kas šobrīd mums liekas pašsaprotams, bija tik grūti sasniedzams.” /Krista/
“Man lekcija bija noderīga, jo es uzzināju kaut ko jaunu par Latvijas vēsturi. Mani uzmundrināja mūzika, jo tā bija melodiska, skanīga un skaista. Šī lekcija mani rosina domāt par to, ka mūzika ir ļoti nozīmīga, jo tajā krājas vēsture, piedzīvojumi un pārdzīvojumi.” /Rita/
“Es koncertlekcijā uzzināju to, cik mums visiem ir svarīga mūsu valsts un kā ir dzīvot valstī, kura ir pakļauta kādu valstu varā. Klausoties šo lekciju, aizdomājos par to, ka nevajag aizmirst savu valsti, savu valodu. Diemžēl es sapratu arī to, ka daudzi savu valsti un tautu nemīl tik ļoti, cik tā būtu jāmīl.” /Annija/
“Vienmēr esmu domājusi, kāpēc trešo atmodu dēvē par dziesmoto revolūciju, Noskatoties koncertu, radu atbildi uz savu jautājumu. Koncertā izskanējušās dziesmas mani patiesi aizkustināja un aizveda ceļojumā uz atmodas laiku. Sapratu, ka atmodas dziesmas veicināja tautas garīgo vienotību. (Inese)